Ouders over Phi Lab


Juli 2023
Onze dochter heeft Phi Lab als een hele prettige omgeving ervaren, waar ze veilig zichzelf kon zijn.
De extra uitdaging was zeer welkom voor haar, maar vooral dat ze onder gelijken samen kon werken was heel erg belangrijk voor haar zelfvertrouwen en ontwikkeling. Even een keer geen rekening hoeven houden met het tempo van een ander, even serieus naar een probleem kunnen kijken en die samen met anderen proberen te tackelen, anderen die een dergelijke opdracht ook met dezelfde plezier en focus benaderen. Maar ook was het voor onze dochter heel prettig dat ze nog even iets na kon vragen wat ze niet begreep, omdat ze dat dan niet durfde te vragen op school omdat ze zogenaamd toch alles al zou moeten weten.
Ze keek uit naar elk weekend Phi Lab en kwam altijd met veel vrolijkheid thuis en een berg puzzels die ze vol enthousiasme uit ging leggen aan ons. Zo anders dan hoe ze vaak uit school kwam, verveeld en boos. Marsha biedt met Phi Lab niet alleen uitdagingen op cognitief niveau, maar ook op emotioneel gebied begeleidt ze de kinderen heel goed. Onze dochter vond het heel prettig dat er ook plaats was om het over gevoel te hebben en dat het oké is dat je ook wel eens boos of gefrustreerd kan voelen. Dat daar ruimte voor was om te kunnen bespreken haalde voor haar echt de spanning van een week frustratie-opbouw op school eraf. We zijn enorm blij dat onze dochter naar Phi Lab kon gaan, ze heeft er veel van geleerd, zowel qua kennis over de wereld als over zichzelf.
C.

Oktober 2021

Marsha en Phi Lab kwamen op ons pad toen onze jongste zoon (toen zes jaar oud) flink was vastgelopen in het reguliere onderwijs. Zowel hij als wij zaten er toen volledig doorheen.

Door Marsha's liefde, aandacht en geduldkrijgt onze zoon weer vertrouwen in leren en in zichzelf. Ze lijkt totaal niet onder de indruk van zijn zeer boze versie van bang en prikt dwars door zijn bokkigheid heen. Marsha geeft niet op en vindt telkens weer manieren om onze zoon betrokken te houden. Hij komt bij Phi Lab in contact met gelijkgestemden en ontdekt in een veilige groep hoe leuk kennis en verwondering kunnen zijn. Ik kan Marsha niet genoeg bedanken voor hoe onze zoon elke week na het ophalen vrolijk kwebbelendop de fiets naar huis zit.

Ik gun alle kinderen en ouders een Marsha in hun leven maar vooral degene die door alleen maar slim te zijn, demotivatie en teleurstelling hebben opgelopen. Phi Lab is een heerlijke plek waar kinderen met proefjes, raadsels, filosofie en plezier, hun talent veilig kunnen verkennen en zichzelf (weer) kunnen zijn.

Sanne


November 2020

Dear Marsha

Thank you very much for our detailed conversation yesterday regarding Andrija'sinterests, behavior etc.

Both Jovanka and I have wanted for a long time to express our gratitude for all of your structuredwork, impressive interactive one-to-one mentoring and monitoring of Andrija for a few years already.

Both of us as physicists and with actually relatively large knowledge of various scientific topics that are a part of "growing up of a physicist or mathematician" were amazed by the scientific and intellectual topics of interest for kids of various ages that you pursued with Andrija (and his peers) over the last three years. Based on our growing up in Serbia (in the socialism era), in several well organized environments for kids interested in maths and physics, we can say that you as a single person working on this kind of education and interaction with kids have reached fascinating results!

We would like to thank you one more time and we are open to discussion about our experiences as kids and young adults with science and to share with you some of our knowledgeand ideas and workshops that have impressed us.

Thank you very much.


Jovanka and Vladimir

Maart 2020

Lieve Marsha, ik ben zo dankbaar dat ik jouw Philab heb gevonden! Onze zoon ging heel leergierig en bewust naar school, maar was daar totaal gedemotiveerd geraakt. Ik twijfelde of hij überhaupt nog enige vorm van les leuk zou gaan vinden. Ik hoopte dat jouw plusklas ging helpen om iets van zijn motivatie terug te brengen, door de uitdagingen, 'soortgelijke' kinderen waardoor hij meer aansluiting zou ervaren en een kleine klas waardoor er niet teveel overstimulatie en drukte zou zijn. Ik belde jou en we mochten op proef komen. En we zijn uiteindelijk gebleven! Mijn zoon gaat inmiddels met zoveel plezier naar de lessen bij jou. Ik vroeg hem of hij dit 5 dagen in de week zou willen en ik kreeg een luid JA. Hij zei "phi-lab vind ik echt zo leuk! Alle kinderen zijn er lief en je hoeft er niet te leren!” Hij verstaat onder "leren" de saaie repetitieve taakjes op school. Hij leert natuurlijk veel op Philab.. alle uitdagende dingen die jij ze leert over luchtdruk enzo. Maar dat vindt hij zo leuk dat hij het niet als leren herkent. Dus dat is een heel goed teken! Hij voelt zich ook veilig in de klas en op zijn gemak. Ik laat hem met een gerust hart bij je achter. Ik ben zo blij hem zingend van Philab af te halen. Dus.. dankjewel! :) Groetjes, Chris


Moeder J. over dochter (september 2018)

Onze dochter is 8 jaar. Tijdens de kleuterklas werd duidelijk dat zij een groteontwikkelingsvoorsprong heeft op haar leeftijdsgenoten. Ze werd als kleuter na een half jaar in groep 1 erg ongelukkig. Iedere middag lag ze huilend thuis op de grond. We moesten haar van alles thuis gaan aanbieden (moeilijke puzzels, aan Nemo, musea) om haar aan haar trekken te laten komen. De basisschool waar ze toen op zat kon haar onvoldoende bieden wat ze nodig had.
We hebben toen met haar de overstap gemaakt naar een integraal kindcentrum met natuurlijk leren en verticale groepen (4-8 jaar en 8-12 jaar) als belangrijke pijlers. Binnen dit onderwijssysteem is meer maatwerk mogelijk voor kinderen en interactie tussen jonge en oudere leerlingen. Onze dochter doet veel mee aan thematische workshops op school die haar erg inspireren en 1 keer per week heeft ze een uurtje denkclub op school. (met ondersteuning van de Dnkers). De denkclub is normaal gesproken alleen voor de kinderen uit groep 4, maar onze dochter doet sinds groep 3 mee.
Dinsdag Denkclub dag was in groep 3 het hoogtepunt van haar week. Na een half jaar begon onze dochter echter weer signalen af te geven dat ze meer denkclub wilde, het liefst een school met alleen maar denkclubs…Helaas doet de school van onze dochter niet mee aan een initiatief zoals de Day a Week school.
Afgelopen zomer ontmoetten we op de camping in Frankrijk een docent van Amos Unique die ons tipte over het Phi Lab.
In september 2017 is onze dochter begonnen met Phi Lab. Ze is eigenlijk nog te jong om meete doen, maar gezien haar grote honger naar meer uitdaging en het feit dat ze op school ook al een jaar mee doet met de Denkclub, zijn we een proefperiode gestart. Het was eigenlijk na 1 les al glashelder, ze kwam huppelend terug na 3 uur Phi Lab op zaterdag ochtend. Het leek alsof ze het paradijs gevonden had met juf Marsha en de andere hoogbegaafde kinderen. Ik werd zo blij om mijn dochter zo te zien. Terwijl ik me toen ik haar bracht nog even afvroeg of het echt leuk zou zijn voor haar in een groep met allemaal bollebozen bij elkaar (merendeel ook jongens). Het werd mij snel duidelijk dat het voor deze doelgroep ontzettend belangrijk is om af en toe onder gelijksoortigen te zijn. En dat een uurtje Denkclub op school gewoon niet voldoende is.

Ik ben ontzettend blij met het Phi Lab dat Marsha heeft opgezet in Amsterdam West. Het kost best wat geld maar er is niets behalve balletles waar mijn dochter zo ontzettend blij en voldaan vandaan komt. Wat ik mooi vind is dat Marsha de kinderen niet alleen intellectueel uitdaagt, maar hen ook begeleidt in hun ontwikkeling op andere vlakken: zoals sociale interactie, zich uitspreken over hun uitdagingen/emoties etc. Door haar specialisatie in het onderwijs aan deze doelgroep biedt ze echt grote meerwaarde op de docenten op de school van onze dochter. Ik ben blij dat er initiatieven bestaan zoals Phi Lab en eigenlijk zou dit aanbod er voor alle HB kinderen moeten zijn, ongeacht het inkomen van hun ouders.
De lessen van het Phi Lab zitten ook heel goed in elkaar. Je krijgt na iedere les als ouder een
flyer mee met het hele programma. Het is leuk dat je op die manier met je kind de lessen kan nabespreken, sommige oefeningen/proefjes thuis ook nog eens te doen of voort te borduren op een bepaald onderwerp. Op deze manier inspireert juf Marsha ouders zelf thuis ook weer. Uit de lesprogramma’s concludeer ik ook dat de lessen goed doordacht en opgebouwd zijn. Een mooie balans tussen verschillende soorten uitdagingen, actief & reactief, taaluitdagingen en rekenuitdagingen en samenwerking tussen jongere en oudere leerlingen. En niet onbelangrijk, iedere week weer heel verassend!
Komende zomer gaan we verhuizen naar Haarlem. Het eerste wat onze dochter zei toen we het haar vertelde: “Maar ik mag toch wel bij juf Marsha blijven, he mam, dat kan ik echt niet missen!” We gaan in Haarlem op zoek naar een alternatief maar als we dat niet vinden dan ben ik zelfs bereid om er voor naar Amsterdam op en neer te gaan! Dat zegt iets over het Phi Lab en juf Marsha!


Simone en Stefan (juli 2018)

Alletwee onze zoons hebben op het Phi Lab gezeten. Onze kinderen zijn echt opgebloeid in de periode dat ze elke zaterdag bij Marsha kwamen. Ze hebben inzicht gekregen in wat het betekent om hoogbegaafd te zijn, geleerd om te gaan met de voor- en nadelen van hun hoogbegaafheid. En daarnaaast natuurlijk ook veel plezier gehad. Het was erg fijn voor ze om te zien dat er nog meer kinderen zoals zij rondlopen en daar lekker mee samen te werken en te spelen! Marsha weet de kinderen op een speelse manier uit te dagen op hun eigen niveau, waardoor ze er de rest van de week weer tegenaan kunnen.


Peter Spieker, vader van Joël (april 2018)

Omdat Joël zich op zijn school vaak verveelde en het er al lange tijd op leek dat hij meer wilde leren dan hij aangeboden kreeg, ben ik op aanraden van mijn tante bij Marsha uitgekomen en hebben we Joël een ochtend mee laten draaien in de Phi Lab klas. Joël voelde zich daar meteen op zijn plek en vond het super leuk om met kinderen van zijn eigen niveau bezig te zijn. Hij krijgt uitdaging op maat en dat vindt hij erg leuk. Marsha is echt een lieve, zorgzame, attente vrouw die goed door heeft wat elk kind nodig heeft om hem of haar naar een hoger niveau te tillen en die ook de ouders begeleidt tbv hun 'slimmere' kind.Het feit dat ik elke zaterdag vanuit Almere naar Amsterdam rijd om Joël naar Phi Lab te brengen en weer te halen geeft wel aan hoe blij ik ben met Marsha!


Liever anoniem (april 2018)

Onze beide kinderen hebben deelgenomen aan de Phi-Lab klassen. Onze oudste zoon worstelde op de lagere school door een combinatie van bovenmatige intelligentie en zwakke planning vaardigheden. Hij wilde op een gegeven moment zelfs niet meer naar school. De Phi Lab klas werd zijn favoriete onderdeel van de week en het heeft hem plezier terug gegeven in het leren. Onze jongste zoon is meer gebalanceerd, maar de klas geeft hem de intellectuele uitdaging die hij nodig heeft. Phi Lab verbreedt zijn interesses en daagt hem uit met andere manier van denken die hij erg interessant vindt. Wij zijn enorm blij met Marsha, zij is belangrijk geweest in de ontwikkeling van de kinderen.


Wouter en Anne Mieke, ouders van Abbe

Phi Lab is voor onze zoon Abbe (8 jaar) elke week een feest. Het is heerlijk om te zien dat zijn zelfvertrouwen terugkomt, en dat hij door leert bijten bij moeilijke opdrachten. Hij heeft er plezier, wordt op zijn niveau aangesproken, en ontmoet er gelijkgestemde kinderen. Marsha is een fijne, enthousiaste en open vrouw, die erg goed door lijkt te hebben wat elk individueel kind nodig heeft. De lessen zijn een uitnodigende aaneenschakeling van uitdagingen, vooral mentaal, maar de kinderen krijgen ook volop de ruimte om zich uit te leven, bijv bij het maken van bouwwerken, of om buiten hun ingenieuze bellenblaasconstructies uit te proberen. Voor Abbe biedt Phi Lab precies datgene wat hij voorheen zo miste!

Cindy, moeder van Jahn (12 jaar) en Mariss (9 jaar) juni 2018

Onze oudste zoon Jahn is van kleins af aan ontzettend leergierig. De aangeboden stof op de basisschool was voor hem niet voldoende om te voorzien in zijn behoefte aan kennis. Vanaf de eerste keer is Phi Lab dan ook het hoogtepunt van zijn week geworden. Even een paar uur met een kleine groep, puzzelen, proefjes doen, filosoferen en ook veel lol maken. Mariss, onze jongste zoon, is nu sinds een jaar ook op zaterdag bij Phi Lab. En ook hij geniet er elke week van. Marsha is een ontzettend aardige “juf” en zorgt ervoor dat elk kind zich goed voelt in de groep. Wij zijn ontzettend blij dat onze beider kinderen op hun eigen manier net een beetje extra mee hebben gekregen in hun ontwikkeling door Phi lab. Jahn door de extra intellectuele uitdaging en ook door het leren samenwerken in een groep. En Mariss heeft meer zelfvertrouwen gekregen en durft hierdoor wat meer op zichzelf te vertrouwen in plaats van op zijn broer te leunen.


Joost en Saskia, ouders van Stijn

Onze kinderen kijken anders naar de wereld. Gewone ‘dingen die je moet leren’, rekenen en spelling gaan moeizaam tot slecht. Grote lijnen daarentegen leken ze wel altijd te begrijpen als we ze uitlegden en met hun creativiteit is niets mis. Helaas gaf dat op de school waar ze zitten met onze zoon problemen. Heel laat werd vastgesteld dat hij niet dom is maar dyslectisch en daar was weinig (extra) aandacht voor. Op een bepaald was het idee ook in zijn hoofd gekropen dat hij dom was. En dat vonden wij een heel raar idee. We waren wanhopig. Onze dochter ging inmiddels naar Day a Week School -bij haar was haar andere manier van leren en denken opgemerkt- en zo leerden we Marsha kennen. We vroegen ons af of dat ook iets voor onze ‘mislukte’ zoon zou zijn. Stijn heeft een paar keer meegelopen bij Phi en kon het nivo aan volgens Marsha. Hij mocht blijven en werd weer een blij jongetje. Dat spelling altijd moeilijk zal blijven hoeft niet te betekenen dat hij zijn andere talenten (wetenschap, dingen verzinnen en bouwen) ook maar af moet schrijven. Gelukkig maar!


Marisah, moeder van Omar

Sinds Omar elke zaterdagmiddag naar de Phi Lab gaat is hij duidelijk opgebloeid. Het is ongelooflijk wat 3 uur uitdaging, goede begeleiding en contact met andere slimme kinderen voor een impact heeft. Omar is weer vrolijk en zijn zelfvertrouwen is gegroeid; hij durfde op een verjaardag bijna een uur de aanwezigen te boeien met raadsels en moeilijke vragen uit het Lab. Dat zou hij daarvoor nooit durven! Ook op school is zijn tempo en leerhouding verbeterd. Hij werkt sneller en durft nieuwe dingen beter aan te gaan. Het contact met Marsha vind ik als ouder erg prettig. Ze heeft duidelijk veel ervaring met slimme kinderen en begrijpt goed wat zij nodig hebben".


Anna, moeder van Enszyo

Phi Lab is een echte aanrader voor elk kind dat wel wat extra intellectuele uitdaging kan gebruiken! Niet alleen wordt dat ruimschoots geboden, het wordt ook nog eens in een enorm gezellige sfeer gedaan waar op een ongedwongen manier ook veel aandacht is voor goede manieren en sociale vaardigheden. Bij binnenkomst en het afscheid krijgen de kinderen en de ouders een hand en een vriendelijk woord. De kinderen worden ontvangen met lekkere hapjes en limonade, en de ouders krijgen het programma van de dag mee zodat ze precies kunnen zien waar hun kind mee bezig is. Dat is steeds weer een feest om te lezen, altijd afwisselend in zichzelf, volkomen anders dan de vorige keer, maar toch sluit het allemaal perfect op elkaar aan, erg knap. Bij het afhalen zijn de kinderen nog met veel plezier druk bezig met hun opdrachten, of dat nu is dat ze uit een knoop proberen te komen, fossielen bestuderen, of puzzels van een eindeloze rij papiertjes aan de muur proberen op te lossen, haast om naar huis te gaan hebben ze nooit, en thuis worden de opdrachten vaak nog eens over gedaan. Je ziet je kind gewoon groeien door de positieve aandacht die het krijgt voor zijn sterke punten en door het zijn onder gelijkgestemden. Ze gaan er met plezier naar toe en lijken terwijl ze er zijn weer gegroeid te zijn, zoveel goed doet het ze. Ondertussen krijg je ook erg nuttige informatie over de sterke kanten en aandachtspunten van je kind wat op alle terreinen erg behulpzaam is. Marsha is de juf die we allemaal gehad zouden willen hebben en die je ieder kind gunt!


Lieke en Gijs, ouders van Josefien

Onze dochter van 9 gaat met veel enthousiasme naar Phi Lab en komt er vol enthousiaste verhalen weer vandaan. De diversiteit van het programma, gecombineerd met de persoonlijke aandacht die Marsha kan geven, is een belangrijke invulling van het tekort aan uitdaging op school. Wat wij als erg prettig ervaren is de bereidheid van Marsha om reflectie te geven op het overleg met de school over mogelijke stappen voor een aangepast programma of traject. Deze gesprekken zijn waardevol en voelen als gedeelde zorg voor onze dochter. Het op speelse wijze bezig zijn met een klein groepje kinderen die elkaar uitdagen is inmiddels een onderdeel van het weekprogramma dat zij voor geen goud wil missen.


Jaap Verouden, kwaliteitsmanager Day a Week School, werkzaam bij het ABC

Marsha is een gedreven en betrokken leerkracht. Zij heeft helder inzicht en denkt altijd opbouwend mee met het management. Hiernaast staat zij met een open houding voor de klas, waarbij zij de kinderen de ruimte geeft zich te ontwikkelen en tot bloei te komen. Dit doet zij op een professionele manier, waarbij zij ook het gebruik van humor en (zelf-) relativering niet schuwt. Marsha legt de lat hoog, voor zichzelf en voor anderen. Wij zijn er trots op dat zij teacher is bij Day a Week School.


Marloes de Rooij, was leerkracht bij Day a Week School en werkte op de 3e Daltonschool

Drie jaar heb ik met heel veel plezier met Marsha samengewerkt bij de Day a Week School (DWS). De laatste periode hebben we samen een klas gedraaid. Ik heb deze periode als heel prettig ervaren en ik heb veel van haar geleerd. Het is een voorrecht geweest om met haar samengewerkt te hebben. Ik heb Marsha leren kennen als zeer gedreven leerkracht. Tijdens de startfase van de pilot DWS kwam Marsha vaak met goed doordachte ideeën waardoor we als team een stap vooruit konden komen. Marsha is in staat om "outside the box" te denken. Ze staat open voor nieuwe impulsen en kan die ook zelf genereren. In de klas stimuleert ze de kinderen en zet ze ze aan tot beter en verder nadenken. Ze kan bij de kinderen het onderste uit de kan halen. Ze doet dit door ze te prikkelen, maar juist ook door ze vrij te laten. Hier weet ze een goede balans in te vinden. Marsha is naar de kinderen toe serieus, humoristisch en open in haar houding en uitstraling. De kinderen komen met hun vragen en verhalen naar haar toe, waardoor goed te zien is dat ze zich door Marsha gewaardeerd voelen.


Saskia van Caem, directeur Admiraal de Ruyterschool, Amsterdam

Marsha Tap is een zeer accurate, snelle werker met een perfectionistische insteek. Dit betekent dat zij complexe klussen snel oppikt en op een hoogwaardig niveau uitvoert. Zo heeft zij voor onze schoolorganisatie diverse beleidsplannen geschreven. Zij kon bij het geven van de opdracht, dit snel en goed toegesneden op de organisatie op een onderzoekende manier, vertalen in planmatig handelen en op schrift stellen. Hierin neemt zij haar universitaire achtergrond overduidelijk mee. Daarnaast heeft ze oog voor details. Een directeur wordt soms overmand door een veelheid aan werkzaamheden, maar Marsha is daarin een sparringpartner die belangrijke details onder de aandacht weet te brengen.

Communicatief is Marsha sterk, open en samenwerkend.